Okategorierat

Att tänka på när man kommer tillbaka till träningen efter sjukstuga

Nu går sjukstugan runt som viskleken i den här stan & var & varannan kund droppar av från sina ptpass på grund av sjukstuga hemma. Och ibland blir man ju sådär “halvsjuk”. Man är inte döende med snor hängande ner till knäna & feber lika varm som sanden en brännande dag i Spanien MEN man är för sjuk för att träna. Och när gäller egentligen det? När ska man hålla sig undan träningen? Hur länge ska man vänta? Och kanske viktigast, hur kommer man tillbaka efter sjukdom? Och kom ihåg, jag är bara en vanlig bloggare med brinnande intresse för hälsa & träning som jag även gjort till mitt yrke, jag är EJ läkare utan dessa tips kommer från coachen & är baserade på vett & etikett. En kompott av smarta drag & ren fakta. 

 

När är jag FÖR sjuk för att träna?  

Om du har ont i halsen, huvudvärk, feber eller känner dig allmänt sänkt i kroppen, ont i leder etc. LYSSNA på kroppen! Ont i halsen & träning är den värsta kombon, det är ett BIG NO NO! Man ska aldrig träna med infektion i kroppen då det kan leda till en allvarligare sjukdom som blir mer långvarig. Håll koll på din vilopuls om du är osäker eller börjar känna dig bättre men inte är hundra på om du är tillräckligt frisk för träning. Är vilopulsen högre än vanligt är det fortfarande vila som gäller några dagar till. Vilopulsen kan du mäta när du vaknar på morgonen tex, bra att ha koll på den dagen du blir förkyld eller kanske tränat hårdare än vanligt en period för att se om du behöver mer vila.

♥ Hur länge ska man vänta med träningen? 

Har du inte koll på vilopulsen som jag nämnde ovan kan du enkelt känna efter om du lättare kommer upp i puls av vardagliga saker som att gå promenad, gå upp för trapporna hemma. Om du känner att pulsen sticker direkt & du blir snabbare trött av “vanliga” saker är du inte redo för träningen. Däremot kan det vara skönt att få “motionera” på något sätt & då kan en promenad eller lite rörlighetsträning vara skönt om man kanske varit sängliggande ett tag. Stressa inte tillbaka till träningen, det kommer bara att ta längre tid för kroppen att bli frisk om du jäktar tillbaka & du kan bli sjuk snart igen om du inte avvaktar.

 

Hur ska jag träna den första veckan efter sjukdom? 

Om du vanligtvis tränar 4-5 dagar i veckan med tung eller högintensiv träning ska du absolut inte börja där du slutade. Första veckan kan bestå av promenader, rörlighetsträning & kanske passa på att träna lite teknik på sådant du är mindre bra på. Styrketräning kan också funka om du inte blossar upp i hög puls. Lättare vikter & tänk helkropp så att du väcker alla muskler igen. Personligen kör jag varannan-dag-metoden , jag ger mig själv en dag emellan varje pass att återhämta mig på, är extremt noga med sömn & matintag så att jag vet att min kropp har tillräckligt med energi för att återhämta sig med.

 

Och sist men inte minst. Ingen har dött av lite vila. Det är mer huvudet som skriker efter träningen än kroppen så låt dig inte luras av hjärnspökena att du missar så mycket av träningen. Träningen kommer du tillbaka till relativt snabbt så ta vara på det fina templet du bor i, vila dig stark igen & träna smart första tiden efter du varit sjuk så att du inte hamnar i feberträsket lika snabbt igen. 

Starka Kramar från mig ♥

 


Du kanske också gillar

1 Comments

Lämna en kommentar