Pischas
Hälsa & Fitness
Annons
Okategorierat

Livets magiska under, en morgon vi lägger på minnet för alltid.

Denna morgon klev vi upp riktigt tidigt. Redan klockan 6.30 traskade våra fötter längs med Regent Street. Alla lite slitna i kroppen efter all träning & vandring & kanske någon timme för lite sömn. Men vad gör det när vi kommer ner till strandpromenaden & möts av de vackra färgerna när solen vaknar till liv. Inge pratade särskilt mycket utan promenerade i sin tystnad. Kanske av trötthet. Kanske av förväntan inför kajakturen vi snart skulle få uppleva. Eller så gick vi bara i det tysta när allt det vackra runt omkring oss pratade för oss. Och snart skulle det bli ännu vackrare.

Vi klev ner i våra kajaker guidade av en svensk tjej Malin & hennes kompanjon Garant. De första 100 metrarna var lite lätt vågiga men kajaken kändes stabil & vattnet snällt. När vi väl kom ut en bra bit från stranden var vattnet lugnt & tyst. Vi stannade till en stund för att bara njuta av den vackra utsikten på Kapstaden & bergen bakom oss. Och inte långt ifrån Oss dök en lite nos upp. Jo visst var det en liten säl som var uppe i ottan & lekte runt i vattnet & kanske letade efter dagens första mål mat. Vi spanade på den en stund tills den upptäckte Oss & blev lite blyg, dök ner & försvann i det stora havet. Så vi fortsatte paddla iväg bort & möttes av två delfiner. Det är verkligen en dröm som går i uppfyllelse. Att få se de på så nära håll i sin riktiga natur, fria. De simmade synkat & bredvid varann. Guiderna berättade att de brukar komma in i viken precis vid Sea Point för att vila & leka innan de beger sig ut i havet för att jaga. När vi trodde att de skulle försvinna dök det helt plötsligt upp ännu fler. Vi hamnade mitt ibland de & de nästan simmade omkring våra kajaker. Dök ner & dök upp på lite olika platser omkring oss. Det kändes som att tiden stod stilla när de simmade omkring oss. Det var så otroligt fridfullt & vackert. Där satt vi på en kajak bara någon meter ifrån delfinerna. Magiskt!

Tillslut var det dags för Oss att börja paddla tillbaka när en kompanjon till våra guider kom ut i havet på en SUP brädda & berättade att hon sett en val. Eller iaf ett vattensprut så hon misstänkte att de kunde vara en val som var & hälsade på. Det är väldigt vanligt med valarna i just denna vik under Juni-Juli men inte alls lika vanligt att se de vid den här tiden på året. Så även här stannade vi till för att se om vi fick se skymten av den. Och mycket riktigt, efter bara någon minut dök inte bara en utan TVÅ stora valar upp bara några meter ifrån Oss. Jag & Jenny som delade kajak hade redan börjat paddla lite för att vända vår kajak men i samma veva kom det lite vågor som valarna följde & nu var vi helt otroligt nära de så till och med guiderna blev lite oroliga & försökte stoppa oss för att komma närmare. Jenny bara skrattade som satt fram medan jag försökt bromsa vår kajak för kung & fosterland, haha. Men som tur var lyckades vi & vi kunde sitta i tystnad & lugn & bara se på den stora mammavalen simma iväg med sin bebis som inte var så liten. Malin berättade att de är ungefär 8 elefanter stora så det “lilla” vi såg av ryggen var ju inte ens hälften av deras storlek. Guiderna var helt överlyckliga de med. Sådan tur brukade man inte alls ha sa de utan vi hade verkligen haft en awesome morgon som var väldigt speciell med alla djur som hade visat sig för Oss.

Efter två timmar ute på vattnet & 7200m paddling senare var det dags att ta sig in till stranden & frukost.

En morgon som denna tänker jag på hur vackert livet är när man bara stannar upp & tar in allt.

Önskar att min baba var med Oss & kunde fått uppleva allt detta, kanske var han med & kikade uppifrån himlen vem vet?

Han älskade naturen & att fota livets vackra ting omkring.

Så detta hade varit en morgon helt i hans smak.

Vi fotade inget själva under kajakturen men förhoppningsvis kommer vi få lite bilder från guiderna & då kan jag dela den vackra morgonen på havet med er.

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.