BLOGGMENY
Okategorierat

Många ser träningen som en riddare på vit häst

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Jag är en riktig frukosttjej. Det är den måltiden på dagen för mig som jag verkligen sitter & njuter av. Jag tar det lugnt, äter både ägg, yoghurt, gröt, nybakat bröd ja helst allt jag kommer över då jag är så himla hungrig på morgonen. Såklart hinner jag inte äta en sådan brakfulle varje morgon men om jag får välja! När folk säger att de inte äter frukost får jag ont i kroppen…ingenting frågar jag?! Det behöver ju inte vara mycket men bara det finns någon energi i kroppen innan lunch om man går upp klockan 6.30 för att vara på jobbet 8.00 är ju rätt bra, annars är det en himla massa timmar som kroppen har varit utan mat för det är ju inte bara första timmarna på dagen, men också hela natten & när åt du middag?!

Vad som händer i kroppen när den inte får i sig tillräckligt med energi är att den börjar spara på energi. Det leder till att ämnesomsättningen rubbas & går mycket långsammare då kroppen inte vet när det kommer mer föda nästa gång. Man kan också drabbas av låg puls & minskad kroppstemperatur. Om ämnesomsättningen minskar kan det leda till att man inte går ner i vikt trots att man äter så lite som man gör. Ju fler människor jag träffar dagligen så inser jag att träningen är inte problemet i många fall. Man ser träningen som någon form av riddare på en vit hög häst som ska rädda en ur ens skeva relation man fått till mat. Och en sak ska man ha med sig när man börjar fiffla med maten & sabbotera sin kropp är att håller man på & experimenterar för länge och självskadar sig kan det vara väldigt svårt för kroppen att någonsin återställa sig helt. Jag vill verkligen inte skrämma men är man i riskzonen för att ha ett skevt förhållande till mat ska man absolut kontakta någon att prata med. Se gärna till att denne person gärna har bakgrund med ätproblemtik. Det här är viktigt hörrni! Jag tjatar & jag tjatar men HÖR NI MIG?!?!

Nu hänger inte allt det här om frukosten men jag har kunnat se ett mönster att de som inte äter frukost oftast får dålig balans över kosten under dagen. Detta gäller långt ifrån alla såklart MEN känner man igen sig kanske man ska försöka hitta ett alternativ för en själv på morgonen. Jag förstår att det kan vara stressigt, kanske lämna barn på dagis, börjar supertidigt så man vill inte gå upp mitt i natten and so on…

Så planera frukosten istället. Vet man att man inte får i sig frullen hemma. Ta med den, kasta in lite godsaker i en shaker & drick smoothien på väg till jobbet. Eller lämna en blender på jobbet & gör det på plats när du kommer fram. Koka två ägg kvällen innan & grabba med dom på morgonen. Börja dagen med ett stort glas vatten. Beställ proteingröt eller något rent & bra kosttillskott som är lätt att skaka om. Alla har  vi två minuter extra på morgonen. Kan ni tänka på saken iaf?

Ha en fin Lördag nu allihop!

Annons

1 kommentar

  1. Jag önskar jag vore en sån frukostmänniska men jag är verkligen inte det. Sen jag var liten har jag alltid mått illa av att äta för tidigt, kan trycka i mig kanske en banan och ett glas mjölk på sin höjd.
    Det funkar för mig visserligen men jag gillar att träna tidigt på morgonen. Jag vet att jag måste äta innan ett tungt pass, men om det inte går? Räcker en banan och ett glas mjölk?
    Äter alltid något direkt efter träningen och max en timma senare äter jag lunch. Vill ju bygga muskler men kan samtidigt inte tvinga i mig frukost för mår så illa. Kan man göra så? Så länge jag får i mig näring och energi resten av dagen?
    Många kramar
    Sara

Lämna en kommentar